WIADOMOŚCI

Permane: Renault poprawia się z dnia na dzień
Permane: Renault poprawia się z dnia na dzień
Czwarte miejsce Roberta Kubicy na Sepang było dla zespołu Renault kolejnym, po podium w Melbourne, sukcesem. Alan Permane, główny inżynier wyścigowy, przyznał że mimo sprzyjających okoliczności, rezultat jest dla ekipy niezwykle motywujący, a niewielka strata do liderów klasyfikacji kierowców jest wynikiem konsekwentnej i bezbłędnej jazdy pierwszego kierowcy Renault.
baner_rbr_v3.jpg
Drugie miejsce Roberta w Melbourne było w pewnym stopniu uzależnione od niezwykłych okoliczności, czwarta pozycja na Sepang wyglądała na bardziej bezpośredni obraz osiągów. Jak zachęcający był ten wynik dla zespołu?
„Wynik jest bardzo motywujący, ale to również nie był całkiem zwyczajny weekend. Podczas kwalifikacji mieliśmy do czynienia z niezwykłymi warunkami, ale poradziliśmy sobie z nimi bardzo dobrze. Robert i Witalij spisali się świetnie, a zespół podjął właściwe decyzje we właściwych momentach, podczas gdy innym się to nie udało. W wyścigu Robert wykonał świetny start, zyskał kilka pozycji i od tego momentu wyścig był całkiem normalny. Jego tempo było bardzo podobne do Rosberga, nie było więc możliwości wyprzedzania. Ogólnie, był to naturalny porządek rzeczy”.

Robert stracił nieco do Rosberga podczas wyścigu. Co było przyczyną?
„Właściwie, poprosiliśmy Roberta o obniżenie tempa i ostudzenie bolidu, ponieważ traciliśmy ciśnienie wody. Mieliśmy trochę napięcia w pit wall, ale ciśnienie w końcu się ustabilizowało i wszystko było w porządku podczas ostatnich 20 okrążeń”.

Trzy wyścigi minęły a Robert jest tylko 9 punktów za liderem mistrzostw. Jak bardzo zaimponował zespołowi w tym roku?
„Po prostu nie popełniał żadnych błędów. Na pierwszym okrążeniu w Bahrajnie został uderzony, ale potem wywalczył 11 pozycję. W Melbourne przejechał świetny wyścig pod ogromną presją i to samo zrobił w Malezji. Robert jest bardzo konsekwentny, bardzo szybki i wyjątkowo pracowity – byliśmy zdumieni ilością czasu jaką spędził z inżynierami. Pod każdym względem jest bardzo, bardzo dobrym kierowcą”.

Porozmawiajmy o Witaliju: gdy w niedzielę walczył koło w koło z Hamiltonem, wyglądało na to, że wydoroślał w F1...
„Zdecydowanie. Zauważyliśmy, że jedną z jego świetnych zdolności jest umiejętność zdobywania pozycji na starcie i podczas pierwszego okrążenia. W niedzielę znów był bardzo dobry i odrobił kilka miejsc. Myślę, że złapał Lewisa przez zaskoczenie, gdy zanurkował z przodu, przed pierwszym zakrętem. Zachęcającym było oglądanie Witalija ciężko walczącego o pozycję i nie poddającego się. Naprawdę szkoda, że jego wyścig zakończył się problemem technicznym ze skrzynią biegów”.

Po trzech wyścigach, jak oceniasz mocne i słabe strony R30?
„Jeśli chodzi o mocne strony, samochód jest łagodny dla opon. W ubiegłym roku zmagaliśmy się ze zużyciem tylnych opon, jednak R30 zdaje się być pod względem równomiernego rozłożenia ich zużycia o wiele lepiej wyważony, a przy zakazie tankowania jest to dodatkową zaletą. Ze słabych stron – wiemy, że musimy poprawić ogólny docisk aerodynamiczny. Podczas każdego wyścigu wprowadzaliśmy poprawki, a będzie ich jeszcze więcej”.

Czy spisywały się one zgodnie z przewidywaniami?
„Mamy bardzo dobry tunel aerodynamiczny, który został zimą ulepszony, wykonaliśmy dobrą pracę pod względem poznania współzależności pomiędzy tunelem a torem i ufamy wskazaniom tego drugiego. Nasz dział aero pracuje lepiej niż kiedykolwiek i udaje mu się w tym momencie znajdować bardzo dobre przyrosty. Poziom docisku rośnie niemal z każdym dniem, a następny krok naprzód powinniśmy odnotować już w Chinach”.

Szanghaj to kolejny nowoczesny tor z długimi prostymi i sporą liczbą różnych zakrętów. Jakie są oczekiwania?
„Miejmy nadzieję, że mniej więcej takie same. Jednak Szanghaj pod względem temperatury jest przeciwieństwem Sepang – temperatura wynosi tu około 13, 14 stopni Celsjusza, a wszyscy jeździć będą na takim samym typie ogumienia jak w Malezji. Wyzwaniem będzie zmuszenie twardej mieszanki do pracy, zwłaszcza że zważywszy na długą prostą, nie można po prostu zwiększyć docisku aby opony zachowywały się właściwie, ponieważ trzeba okupić to zbyt wielkimi kosztami prędkości na prostej. W Melbourne podejrzewaliśmy, że samochód nie był tak konkurencyjny w chłodniejszych warunkach, będziemy więc ciężko pracować nad uniknięciem podobnych problemów w Szanghaju”.

Udostępnij ten wpis Udostępnij na Wykopie Udostępnij na Facebooku Udostępnij na X

75 KOMENTARZY
avatar
Musashi

06.04.2010 13:20

0

Zwiększą docisk aero i skończy się łagodne zużywanie opon :)


avatar
karol8160

06.04.2010 13:22

0

Na pewno tak nie zwiększą żeby opony zbyt szybko się zużywały :)))


avatar
lukasz1

06.04.2010 13:27

0

Jak będą regularnie ulepszac bolid, a Kubica będzie punktowac w każdym wyścigu może byc powtórka z 2008 roku. Trzecie miejsce raczej niejest w zasięgu, ale o 5 można spróbowac powalczyc.


avatar
Aloti

06.04.2010 13:28

0

heh troche napewno niestety :)


avatar
głodny

06.04.2010 13:29

0

Renault a byłe BMW Sauber nieda sie sie porownać tych dwóch team-ów Cieszy że Roberta chwalą Oby tak dalej i w przyszłym roku być morze z Robertem mistrza wywalczą


avatar
Disnej

06.04.2010 13:46

0

Renault szykuje zmiany na każde GP, podczas gdy BMW-Sauber wprowadzał jakieś poprawki co kilka GP, Tym samym śladem co BMW podąża także Mercedes bo poprawki zapowiedział dopiero na GP Barcelony, Niemcy widocznie wolno pracują :)


avatar
gryzipiorek

06.04.2010 13:49

0

Precyzyjna informacja - tak lubię. Wiemy, gdzie jesteśmy i idzie ku lepszemu....


avatar
Bartik

06.04.2010 13:52

0

Koledzy jak docisk areo bedzie wiekszy to i opony mniej sie zuzywaja a nie na odwrót.


avatar
Jacu

06.04.2010 13:54

0

@1. Musashi - niekoniecznie, a czasem jest nawet przeciwnie. Przykładów było chociażby sporo w tamtym roku w BMW Sauber. Ze względu na mały docisk opony wiecej się ślizgały i pracowały poza optymalną temperaturą co powodowało graning i w efekcie przyspieszone zużycie - tak w uproszczeniu. Także to nie takie oczywiste jak się czasem wydaje.


avatar
matito

06.04.2010 13:58

0

oby nie było jak kila lat temu już Robert był 1 a tu nawalił mu samochód. Ale to było w BMW teraz jest Renault i liczę że stanie na podium


avatar
lechu55

06.04.2010 14:01

0

Jak na razie Renault spisuje sie bardzo dobrze. Kubica jest 7 w klasyfikacji generalnej kierowców a w klasyfikajcji konstruktoró Renault jest tuz za czolowa "wielką czwórką" Jestem zdania ze Kubica jeszcze nie raz zajmie w wyscigu wysokie miejsce. Nie mówie o poduim bo przy tak silnych rywalach miejsce 4 czy 5 to tez sukces. Natomiast Petrov pokazuje ze stac go sporo. Chocby te dobre starty w jego wykonaniu czy tez wspaniala walka z Hamiltonem. Nie mozna jednak tak od razu wejsc do F1 i juz byc na podium. Petrov powinien w tym sezonie punktowac.


avatar
MontyF!F!

06.04.2010 14:02

0

Ja bym się tymi poprawkami tak nie ekscytował. Bo niby co na razie dały. Jak Renault było za trzecim Mercedesem, tak jest nadal. Miałbym wielką nadzieję że Reno jednak pracuje nad kanałem, takim jak ma Maclaren. Ostatni wyścig pokazał że są i bez niego bardzo szybcy na prostych. Dodać jeszcze te 6-10 KM, na prostych i można szaleć jak Hamilton. Widać w wyścigach gołym okiem ile to urządzenie daje na prostych. Jedno jest pewne silniki dają Reno przewagę na starcie. W 3 wyścigach Renówki przed zakrętem pierwszym na prostych mijały przynajmniej 2 bolidy.


avatar
TrollMan

06.04.2010 14:09

0

aż normalnie dziw bierze, że na każdy wyścig mają aktualizowany pakiet aerodynamiczny, czy oprócz reni jest zespół, który na każdy wyścig przywoził pakiet nowych części - na kolejne dwa podobno też maja takie plany.


avatar
lukasz222

06.04.2010 14:10

0

Wszyscy mówią ze Vitaly Petrov ładnie bronił się przed Hamiltonem ale nikt nie wspomniał jak dał się wyprzedzić Toro Rosso.Rosjanin ma tylko dobry start ale resztę już psuje i bardzo dużo Błędów popełnia jak jedzie ale myślę że będzie coraz lepiej.


avatar
piotrek74

06.04.2010 14:18

0

@14 -ob zespół nie chce przyznać się od błędu zakładając mu twardą mieszankę o której bardzo mało wiedzieli


avatar
MontyF!F!

06.04.2010 14:22

0

14. lukasz222 Z tego co wiadomo mi, to miał problemy ze skrzynią biegów. Jak się ma takie problemy to trudno się bronić kiedy nie możesz wrzucić biegu kiedy należy. Chociaż dla mnie Petrov i tak jest słabym kierowcą. Jakby nie te $ które wnosi to widziałbym Fiska w Renault i pewnie Reno byłoby teraz na 4 pozycji wśród konstruktorów. Niby każdy chwali go za pojedynek z Hamiltonem, Petrova. Ale on jechał złą linią jazdy, dlatego został wyprzedzony.


avatar
Musashi

06.04.2010 15:00

0

Petrov jest i dobry i zły. Pamiętajcie, że to są jego pierwsze kroki w F1 i takie np. pierwsze potyczki z Hamiltonem są pewnie za bardzo emocjonalne. Myślę, że realinie jego możliwości będzie można ocenić najwcześniej w połowie sezonu jeśli nie pod koniec. Zresztą to właśnie lubię w Kubicy, że jest takim chłodno kalkulującym bastardo. Niezależnie od sytuacji nigdy nie dostaje małpiego rozumu jak Hamilton.


avatar
tomiirow

06.04.2010 15:10

0

Robert Pr0


avatar
Givepix

06.04.2010 15:13

0

Bmw to takie cioty jak Robert był tam to narzekał że nic nie umieją zrobić a jak jest w Renut to odnosi sukcesy


avatar
darexmoto

06.04.2010 15:14

0

ciesze się ze Robert jest w Renault.Tam się dogadują a w BMW to wszyscy stawiali na Heidfelda a Kubica był tak jakby kierowcą testowym.


avatar
21focus

06.04.2010 15:22

0

w BBC nazywają Roberta materiałem na mistrza chyba coś w tym jest :)


avatar
jar188

06.04.2010 15:26

0

Niestety ale nie tylko Renault poprawia bolid. McL chwalił się ostatnio poprawą o kilka dziesiątych, RB i Ferrari też nie spoczną na laurach, także na ten sezon pokonanie Mercedesa pod względem szybkości nie klasyfikacji na koniec (Pietrow jeszcze musi się nauczyć co nieco) będzie dużym sukcesem. Póki co można się cieszyć, że za każdym razem gdy spadnie deszcz i konkurencja popełnia błędy b ot ojest szansa dla Roberta i Renault.


avatar
legolego79

06.04.2010 15:38

0

Ja trzymam kciuki żeby Robert dojeżdżał na takich pozycjach jak w ostatnich dwóch wyścigach i za Witie żeby dorzucał po parę punkcików co wyścig. Wtedy mają szansę na pierwszą czwórkę wśród zespołów...


avatar
Sadu1

06.04.2010 15:40

0

echh gdyby włodek pietrow dorzucil kilka punktow to klasyfikacja konstruktorow wygladala by na pewno lepiej ale i tak nie ma co narzekaci pewnie bedzie coraz lepiej :)


avatar
Budyn_F1

06.04.2010 15:44

0

Podium dla Roberta na wyciagniecie reki.


avatar
kuczek

06.04.2010 15:52

0

ale Renult to jest team a nie takie BMW


avatar
biter1

06.04.2010 15:52

0

To już drugi wywiad z szefostwem Renówki, Najpierw szef, teras inżynier wyścigowy, w którym mówią jak to Robert zaskakująco wiele spędza czasu z inżynierami, i że im podpowiada i stara się brać udział czynny w projektowaniu. Może o tylko moja wyobraźnia ale czy oni nie wbijają troche szpili Alonso? Czyżby tak świetnie pomagajacy w rozwoju bolidu Fernando był hmmm leniem przy kubicy, a może to tylko taki PR tylko... Druga sprawa, szkoa mi Vitalija ma naprawdę potencjał ale odnoszę nieprzyjemne wrażenie że zajeżdża bolid... za każdym razem jak coś mu wysiada i ląduje na poboczu ja dostaje zawału że to Robert a potem mam stan przedzawałowy czy Robertowi coś się nie sypnie, tfu tfu odpukać i solą posypać. co do patentu Mcl z tyli tunelami to mam nadzieję że Renia podtrzyma pierwszą wersję i nie będzie nad nimi pracowała. Jak świetnie widać na prostych wcale nie ustępują Macom a na zakrętach sobie radzą o niebo lepiej, albo jest to kwestia długości/zwrotności bolidu albo te kanały dają ciała na zakrętach. Tak czy siak Renia bardziej potrzebuje aero niż zabawy niepewnymi kanałami. w porównaniu do BMW to szok z prędkością wprowadzania poprawek, nie wiem jak często wprowadzają je inne zespoły ale myślę że Renault jest jednym z najszybciej rozwijających się zespołów, oczywiście chciał bym żeby przegonili Merca ale przedewszystkim niech się obronią i oddają od FI, to jest przedewszystkim bo Force też ma dobre tempo wyścigowe i po słowach na temat kiedy moga lusterka wprowadzić sądze że mają dobre tempo rozwojowe. Jak zobaczyłem na początku sezonu bolid Fi tak różniący się od reszty, bardziej masywny i podobny do zeszło sezonowego przeczuwałem ze mogą być silni no i są. Podobnie jak Kochański chciał bym zobaczyć dobrego kierowce w Fi, jak by sobie poradził z tym bolidem, tak np Massa albo Robert, czy Sutil jest tak mocny czy ten bolid ma taki potencjał. Podobają mi się komunikaty Renówki, rzeczowe sensowne a nie papka medialna. i wcale nie chodzi o to że chwalą roberta. Co do BMW, ktoś wspomniał o powolnym rozwoju w kontekście Merca. No właśnie jak czytałem przed sezonem o zmianach personalnych to włos mi się jeżył na głowie żeby nie wyszło z tego drugie BMW, na razie są mocni ale zobaczymy gdzie będą w połowie sezonu a gdzie po europie...


avatar
ebbpp

06.04.2010 16:19

0

Głodny-dokładnie. BMW przygotowywało poprawki raz na prawie pół sezonu. Renia widać,że się stara.


avatar
volevine

06.04.2010 16:19

0

Podoba mi się stwierdzenie „Właściwie, poprosiliśmy Roberta o obniżenie tempa i ostudzenie bolidu" Brawa dla Roberta bo dość, że jeździ świetnie to ma doskonały kontakt z inżynierami i to procentuje na przyszłość. Dobry wybór Robert!!!!!!!


avatar
bullit34

06.04.2010 16:28

0

Jeszcze nie tak dawno bo w trakcie testów większość użytkowników miała odmienne zdanie co do wyboru przez Roberta Renault twierdzili że może skończyć jeszcze gorzej niż w BMW a tu proszę jaka nagła zmiana zdania. Mnie wprawdzie bardzo cieszy postawa Renault, widza ile zawdzięczaja Kubicy poprzez jego umiejętności no i troszkę szczęścia ale i ten aspekt jest bardzo ważny bo bezkonkurencyjny jak na razie Red Bull ukończył dopiero pierwszy wyścig. Myślę że Robert jak i zespół są zdziwieni taką sytuacja bo sami sądzili iż nawiązanie walki z czołówką nastąpi w połowie sezonu Mnie jak najbardziej cieszy obecna tabela i jestem pewny że teraz może być tylko lepiej. Z czasem Pietrow przywiezie pierwsze punkty niech tylko zapanuje nad emocjami i pozbędzie się pecha. Porównania Reni z BMW nie ma sensu robić bo BMW jest zespołem które sobie odpuściło sezon 2008 w którym to mogli sięgnąć po tytuł gdyby Renault było na ich miejscu na pewno by tak nie postąpili to team z KLASĄ


avatar
el_diablo

06.04.2010 16:29

0

Dobrze jakby zrobili swój F-duct + nowe paliwo Totala to by szaleli na prostych :)


avatar
bullit34

06.04.2010 16:55

0

@30 Jeśli chodzi o ukończenie wyścigu przez RB miałem na myśli pierwsze miejsce Vettela bo jak wiemy do tej pory miał pecha


avatar
Jamer

06.04.2010 16:56

0

Czy wie ktoś, czy Renault będzie już dysponować wzmocnionym-poprawionym silnikiem na następne GP?? pzdr


avatar
biter1

06.04.2010 17:05

0

el_diablo - ale mogli by jak Maki dawać ciała na zakrętach, niech już lepiej bawią się paliwem, nie wszystko co dobre sprawdza się w każdym bolidzie, zwłaszcza że Renia jest delikatnie mówiąc odmienna od reszty, taka krótka i na oko lekko komicznie wyglądająca.


avatar
iaca

06.04.2010 17:16

0

Wszystko ładnie się układa , niestety Robert bardzo ciężko nad tym pracuje bo Renia nie daje 100 % szansy na dobry wynik . Jak razem będą pracować tak jak do tej pory to podium realne w przyszłym roku.


zaloguj się, by pisać komentarze

Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!

zarejestruj się
LOGOWANIE
Odzyskaj hasło
REJESTRACJA
Ten adres będzie wykorzystywany podczas logowania się do portalu